eerste dagen in pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Anniek Edelbroek - WaarBenJij.nu eerste dagen in pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Anniek Edelbroek - WaarBenJij.nu

eerste dagen in pokhara

Door: anniek

Blijf op de hoogte en volg Anniek

20 Januari 2009 | Nepal, Pokhara

Op het moment zit ik met Hans in een internetcafe in Pokhara. Dit toetsenbord is een stuk beter, dus ik ben bang dat als ik spelfouten maak, ik het gewoon verkeerd heb en niet de schuld kan geven aan het toetsenbord :P
Hans is mijn buurman, of eigenlijk zit er een huis tussen, en hij is met pensioen (was een leraar), ook nederlands voor degene voor wie dit nog niet duidelijk was. Het is wel fijn om een andere nederlander, ook net nieuw in Pokhara, zo dicht bij de hand te hebben ;)
Zondagochtend vroeg stapte ik om half 7 al in de bus op weg hiernaartoe. De bus reed op hele smalle paadjes waar gewoon tweerichtingsverkeer was, dus als we een bocht maakten, moest er steeds getoeterd worden om er zeker van te zijn dat er geen tegenligger aan zou komen; in dat geval zouden we van het randje gaan en in de rivier (heeeel veel lager) eindigen, haha! maar dat gebeurt natuurlijk nooit, want ze hebben het al heel vaak gedaan ;)
Nou, de reis ging best voorspoedig, totdat we op een gegeven moment anderhalf uur stil stonden in een dorpje, ik had aanvankelijk geen idee waarom, maar later bleek dat de chauffeur hier nog iets uit te vechten had met iemand uit het dorp. hahah ongelofelijk zeg! Na anderhalf uur reden we weer, maar nog geen twee uur later stonden we weer stil. Inmiddels had ik allang in Pokhara moeten aankomen, het was na tweeen en vanaf twee uur zouden ze op me staan wachten. Op een gegeven moment bleek dat we stil stonden omdat er een aanrijding was geweest, een motor met een voetganger, de voetganger was allang naar het ziekenhuis en de motor was weggereden(met bestuurder natuurlijk, haha), maar blijkbaar vond de plaatselijke bevolking het nodig om er midden op straat over te gaan discussieren. Ik, een Duitse en twee Israeliers vonden het rond 4 uur wel eens tijd om een alternatief te gaan zoeken, want volgens de chauffeur konden we hier nog 6 uur staan. Wij pakten onze tassen en gingen lopend op weg naar een taxi. Toen we langs de plek van het ongeluk kwamen, bleek het echt allemaal voor niets; er was makkelijk langs te gaan, als de mensen maar weggingen! haha haha... Gelukkig was er inderdaad een
busje dat ons wel wou meenemen naar Pokhara, dus wij zijn ingestapt :) In pokhara aangekomen had ik alleen geen idee waar ik moest zijn, aangezien mijn contactpersoon natuurlijk al weg was..! ik kwam uiteindelijk op het idee om krishna (de schat van een jongen uit het vorige verhaal :P ) te bellen, hij belde khildoz, hij belde dambar, hij belde zijn broer en die ging mij ophalen. Ondertussen stond ik wel een half uur af te wachten of er uberhaupt iemand zou komen, beetje benauwd was ik wel, haha! maar jawel, en alles kwam goed natuurlijk.
Vanaf Dambars bureau naar het gastgezin gegaan, bestaande uit moeder (Anita), vader (Madam), 2 zoons (Novim (19) en Bin`e (18)) en dochter Susma (14, woont in een kostschool oid). Het zijn echt lieve mensen, ze geven me verschrikkelijk veel eten, ik kan het gewoon niet op! maar ik doe mijn best, want laten staan is ook zo wat.. Bine kan goed praten, dus we praten wat af, en de vader ook. Anita komt steeds met allemaal dingen die ze heeft gekregen van de vorige volunteers, en dan zegt ze zijn of haar naam erbij, haha! Ik heb een eigen kamer, best groot, met een bed (om een idee te geven, een bed is hier een plank met een deken erop ipv matras, maar het went wel, en zeker als je moe genoeg bent kan je er prima op slapen). De wc is een gat in de grond, dat is ook even wennen en soms lastig omdat het er donker is (er is 4 uur stroom per dag). Ze hebben zelfs een douche, wel bloedjekoud, maar dan schakel ik die emotie gewoon uit ;) Vier maanden is wel een hoop om zo door te brengen, maar aan de andere kant zullen ze vast voorbij vliegen ;)

Goed, wat ik verder heb gedaan. Gister heb ik met Hans samen een sight- en project-seeing gehad. Tempels, een waterval, zulk soort dingen ;) Heb ik ook leuke foto's van, maar om de een of andere stomme reden kan deze computer de fotos op mijn camera niet openen.. sorry! ik wil jullie echt graag laten zien hoe mooi het hier is, maar dat gaat nog even niet. Ik geloof dat mijn gastgezin ook een computer heeft, en over een tijdje internet, dus misschien lukt het dan..? De projecten die we hebben gezien: het weeshuis, waar ik in principe zou gaan werken.. het probleem is een beetje dat alle kinderen van het weeshuis gedurende mijn 'werkdag' (van 10 tot 16) op school zitten, en er is dus heel weinig te doen. We zijn nog naar een paar scholen geweest, maar ik zie mezelf nog niet voor een grote klas staan met kinderen van 2 jaar jonger, dus dat heb ik laten passeren. Verder was er een project voor straatkinderen; om ze op te vangen en na een tijdje terug te plaatsen bij hun ouders (als die er nog zijn), en ze scholing te geven en alles. Dat leek me een heel goed project, er waren al 2 vrijwilligers (uit brittanie, werd er gezegd, maar ik heb ze niet ontmoet), maar ze zeiden dat ze mijn hulp ook konden gebruiken. Het is eigenlijk ook een weeshuis, maar dan zijn alleen niet alle kinderen wezen, zeg maar.. Het laatste project was er een voor werkende kinderen. Er zijn hier blijkbaar heel veel kinderen (vooral meisjes) die als huishoudhulp moeten werken. Dit is veel beter dan het alternatief, op straat leven, maar als ze zoveel moeten werken kunnen ze dus niet naar een gewone school. Deze 'school' is een soort ROC, ze krijgen er twee uur per dag les, de rest kunnen ze dan gewoon werken. Daar hadden ze helemaal geen vrijwilligers, maar ze wilden graag dat ik kwam helpen, en dat heb ik vandaag gedaan voor het eerst. Het was echt heel .. hoe zal ik het het beste zeggen.. interessant in ieder geval, en leuk ook, heeeel lieve kinderen, niet bang ofzo. Ze spreken alleen geen Engels, en ik geen Nepali (ik krijg thuis les van Bine en het neefje, Dilib, is 11 en kan heeeel goed engels, beter dan de rest hier), maar vandaag ben ik bezig geweest ze het alfabet te leren. Het is lastig in te schatten wat ik precies voor ze kan doen, want dat alfabet is zo geleerd, maar een gesprek voeren (heb ik vandaag ook geprobeerd) is niet te doen. Ze kunnen het wel naschrijven en dan lijkt het alsof ze al heel wat kunnen zeggen, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Nou, daar moet ik dus nog goed over nadenken..
Dit laatste project ga ik 3 dagen per week doen, het andere 2 of 3 dagen (ze willen het liefst 3, natuurlijk, maar ik vind het ook niet erg om af en toe twee dagen vrij te zijn per week). Wat wel opvallend was, was dat de directrice, die ze normaal lesgeeft, niets deed vandaag. Ze zat gewoon thee te drinken en te praten met de buurvrouwen enzo.. dat vind ik wel een beetje niet kunnen eigenlijk.. en als ik haar af en toe vroeg om methodeboeken en uitleg daarvan, zei ze: no you are doing fine, it's ok, bladiebla.. hoewel ik toch echt denk dat iets van uitleg over hoe zij ze engels geeft niet verkeerd zou zijn.. aber gut..

Nou, nu moet ik maar weer bijna gaan denk ik. Ik word om 5 uur weer thuis verwacht, dat is over een kwartier en ga ik dus niet redden. Ik ben nu in Lakeside (bij het Phewameer), heb uitzicht op bergen van meer dan 8 kilometer hoog!!, en Hans en ik rijden op de fiets (die ik zometeen ga kopen, nu even uitoefenen ;) ) een rondje.

Ik vind het heel leuk om al jullie reacties te lezen, ik lees ze allemaal ;) Ik kan alleen niet te vaak op internet, tis een stukje rijden en best duur. ik hoop dat jullie dat begrijpen :) En de foto's, dat gaat nog goedkomen!

Heeel veel liefs vanuit het mooie Pokhara, ik houd jullie op de hoogte!

PS: hebben jullie begrepen dat mijn mobiele nummer niet werkt op te smsen? Je kan er dus wel naar bellen, maar het netnummer is niet 997 maar 977 ;) en doe het maar niet na zevenen nederlandse tijd, dan is het kwart voor twaalf en slaap ik al :P ze staan hier op om 5 uur :o ik niet hoor, haha, vind half 8 wel op tijd :)

  • 20 Januari 2009 - 10:04

    Lise:

    Lieve Anniek!

    Klinkt geweldig. Ik moet nog 3 nachtjes, en dan ga ik ook! Hopenlijk zie ik je zondag;)

    Liefs,
    Lise

  • 20 Januari 2009 - 10:12

    Mama:

    Meissie, wat leuk (en geruststellend) om te lezen. De verbinding was gisteravond slecht, maar ik had het allemaal toch wel aardig begrepen, zo blijkt nu. Heb het doorgegeven aan de naaste familie. Heerlijk om nu dit alles te lezen. Die directrice kan het inderdaad anders aanpakken. Hier gaat alles goed. Het is 5 graden. Hoe is 't met het weer bij jullie?

    Kus, mama.

  • 20 Januari 2009 - 10:14

    Eef:

    veeeeeeeeeeeeeeeeet :)
    veel succes en plezier!
    xxxx

  • 20 Januari 2009 - 10:35

    Anna:

    Hé Anniek,
    cooooooooooooooooool
    veel plezier en succes!
    xxxx

  • 20 Januari 2009 - 10:35

    Anna:

    Hé Anniek,
    cooooooooooooooooool
    veel plezier en succes!
    xxxx

  • 20 Januari 2009 - 13:07

    Marlies:

    Lieve Anniek,
    Nou, het klinkt heel goed die projecten! Beter dat je niet van 10 tot 16 wacht tot er eentje terug komt van school ;) Misschien kan je nog een keer aangeven dat je nooit eerder Engelse les hebt gehad en dat je graag een keer zou kijken hoe zij (de directrice) het aanpakt. Je bent niet opgeleid als lerares! Ik zat verder te denken (sorry voor de uitgebreide ideëen over het lesgeven, het komt ook omdat ik vorig jaar een man in de NLse les had met wie ik helemaal geen gemeenschappelijke taal had) dat je misschien kunt beginnen met kleuren, getallen en dingen die je om je heen in het lokaal ziet. En dan eerst gewoon spreken. Goed dat ze het alfabet al kunnen :) Was het hun eerste les? Nou Anniek, ik wens je heel veel plezier, lekker fietsen, eten en slapen op je plankie (misschien krijg je extra vetkussentjes, dan voelt het niet zo hard ;))
    Kus! Marlies

  • 20 Januari 2009 - 13:30

    Opa/oma Flakkee:

    Tjonge Anniek, wat bijzonder allemaal. We hopen dat je het goed naar je zin blijft houden.Veel liefs opa en oma.

  • 20 Januari 2009 - 13:46

    Els:

    Lieve Anniek,
    Wat heerlijk dat je zo uitgebreid schrijft. Ik kan het dan als een film voor me zien.
    Wat een spartaans leven zo! Dat zal wel even wennen zijn. Valt de temperatuur mee? Ook 's nachts? Je mag best aangeven met eten dat je met iets minder ook al heel tevreden bent hoor. Je hoeft jezelf niet steeds te forceren. Fijn dat je Hans ontmoet hebt, iemand met wie je gewoon Nederlands kunt praten en ervaringen kunt delen is wel heel prettig. Ik hoop dat je in je werk meer ondersteuning gaat krijgen. En anders, wees heel duidelijk in je vraagstelling naar die directrice.
    Nou Anniek, je weet wel van aanpakken, ik vind je heel dapper.
    Heel veel liefs, Els

  • 20 Januari 2009 - 16:22

    Femke :

    Vonden de kinderen de stroopwaafels lekker?
    is dat bed niet te hard?

  • 20 Januari 2009 - 16:55

    Papa:

    Hoi Kiki,
    Nou, tot zover klinkt alles goed. Eén groot wonderlijk en soms spannend avontuur. Je slaat je er goed doorheen en blijft op lastige momenten rustig je mogelijkheden overdenken en goede oplossingen benutten. Knap hoor. Je leert er veel levenslessen, dat merk ik wel. Slim dat je een fiets koopt; wees wel zo slim samen met en andere bekende te gaan fietsen. Je kent immers hun verkeersborden niet:)!? Je snapt me wel. Veel succes en leuk dat Lise bijna komt.
    xxx papa

  • 20 Januari 2009 - 17:04

    Femke:

    ik ben net vergeeten
    om kus zus femke;0

  • 20 Januari 2009 - 17:06

    Femke:

    ik ben net vergeten om 'kus zus' te zeggen.
    Kus zus, :)

  • 20 Januari 2009 - 19:24

    Meike:

    Wauw, wat een verhalen weer :) Tis echt zo'n ander leven daar dan hier! De projecten die je gaat doen klinken echt leuk en ook heel nuttig. Beetje jammer dat niet iedereen meewerkt ;)
    En fijn dat je op n houten plank moet slapen -.- Daarom ga ik naar Australie he? ;) Haha grapje, het went vast.
    Hey, veel plezier nog enzo! En ik hoop dat je snel foto's kan plaatsen want k ben echt heel benieuwd hoe het er daar uitziet.
    Liefs!

  • 20 Januari 2009 - 20:02

    A & R:

    Lieve Anniek,
    Heerlijk en spannend die verhalen. 1 ding geniet, dan doen wij dat hier van jou.
    Dag kanjer XX

  • 20 Januari 2009 - 22:16

    Désirée:

    Lieve Anniek,wat een indrukken!Geniet van al je ervaringen. Denk aan je.

    xx Dees

  • 21 Januari 2009 - 21:37

    Reimier:

    Heee Lieve Anniek,

    Wat spannend allemaal!! Wel enorm leuk zeg!
    Elke studentenkamer zal enorm luxe lijken als je straks gaat studeren, dus dat is in ieder geval een voordeel! ;-)
    Ontzettend veel plezier daar en ik blijf alles van je lezen!

  • 23 Januari 2009 - 07:08

    Gerard Pessel:

    hee anniek,

    fijn om te horen hoe het loopt.
    wel spannend allemaal hoor.
    pas goed op jezelf en tot horens.

    liefs,

    gerard xx

  • 24 Januari 2009 - 15:51

    Malou:

    Hey lieve Anniek! Wat heerlijk om te lezen wat je nu allemaal doet! Het zijn echt super goede projecten en echt ook projecten voor jou! Lieve anniek, geniet ervan! Ik vind het echt geweldig en blijf je volgen meissie!
    dikke kus en een knuffel uit Utrecht!
    Lou

  • 25 Januari 2009 - 07:33

    Papa:

    Hoi Anniek,

    nog één ding: is het mogelijk jouw adres aan ons door te geven, via sms, mobiel of site?
    xxx Papa

  • 04 Februari 2009 - 17:00

    Johan:

    gefeliciteerd, ik hoop dat je het naar je zin hebt, het is wel erg mooi daar he,ik moest je ook feliciteren van opa en oma, heb nu visite maar mail van de week nog wel, namaste

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anniek

Deze blog is bedoeld om familie, vrienden en anderszins geintereseerden op de hoogte te houden van mijn reizen en daarnaast mijzelf de gebeurtenissen te helpen herinneren.

Actief sinds 21 Okt. 2008
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 15839

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2015 - 17 Mei 2016

Wereldreis Australie, Nieuw Zeeland, Azie

15 Januari 2009 - 01 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: