namaste! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Anniek Edelbroek - WaarBenJij.nu namaste! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Anniek Edelbroek - WaarBenJij.nu

namaste!

Door: anniek

Blijf op de hoogte en volg Anniek

25 Januari 2009 | Nepal, Pokhara

Om eerlijk te zijn heb ik geen idee waar ik op het moment ben.. ergens in pokhara in ieder geval, en dat is wel voldoende, want inmiddels weet ik mijn adres (hoewel ik er bedenkeningen bij heb of een brief zal aankomen.. haha! Ik vroeg aan Nabin (dat is dus zijn echte naam, niet novim of wat ik dan ook dacht..) het adres, die moest het checken bij Bine, die bij zijn vader, en tenslotte nog bij de buren.. hihi, ze weten hun adres gewoon niet! dat kan je je toch slecht voorstellen?). Maar eerst even 'slecht nieuws', namelijk:
mijn foto's zijn foetsie! :o Ik had veel foto's gemaakt in Kathmandu, en ni het vliegtuig van de bergen, en weet ik veel niet wat, maar toen ik op de vorige computer die foto's probeerde te zetten, is dat misgegaan; hij heeft mijn foto's genomen en mijn xdkaart geblokkeerd, dus die kan ik voorlopig (?) niet gebruiken. Gelukkig heb ik nog een ander, en zit ik nu aan een computer die niet zomaar mijn foto's jat, dus kan ik jullie misschien toch iets laten zien ;) Bovendien is het internet hier de helft zo goedkoop (wat dus wil zeggen dat ik niet in lake-side zit, het toeristische gedeelte.. dat is tenminste iets ;)) en het is nog geen etenstijd, dus het is niet erg als het wat langer duurt ;)

De afgelopen dagen waren best druk. Nouja, druk.. alles gaat hier relatief langzaam, ze nemen er goed de tijd voor. Hoe dan ook, disndag tot en met vrijdag heb ik gewerkt in mijn 'schooltje' (morgen begin ik in het straatkinderenweeshuis). Ik weet bijna alle namen en heb wel echt het idee gekregen dat veel kinderen er een hoop van leren. Helaas komt het soms ook voor, zoals bij Puspa, (die zowel s ochtends als s middags les krijgt, omdat zij veel weg mag van haar baas), die prima hele lessen kan overschrijven (dat blijkt hier tot de lesstof te behoren), maar dit gewoon 'natekent' in plaats van dat ze er ook maar iets van begrijpt. Ze heeft geen idee hoe een letter in ons schrift klinkt.. Er wordt niet te lang bij stilgestaan, want ze is een van de weinige, dus de klas rent steeds verder op haar vooruit. Van individueel lesgeven hebben ze hier nog nooit gehoord, hoewel er maarliefs 3 !!! leraressen niks zitten te doen als ik Engels geef, dus dat heb ik maar even geintroduceerd, haha :P

Donderdag was er weer sprake van zo'n enorm rare situatie, haha, dat wil ik wel even met jullie delen. Ergens in Kahtmandu zaten de partijen van de regering s woensdags te overleggen en ze waren het geloof ik niet helemaal eens over iets (echt duidelijke info krijg ik hier niet), waardoor er van maandag op dinsdag steeds meer mensen het nodig vonden om te laten weten wat zij vonden.. oid? Haha hoe dan ook, er waren 'rellen' (heb ik niets van gezien), waardoor ALLES gesloten was! het postoffice, het verkeer lag plat, alle scholen waren dicht (behalve die van mij, want mijn kinderen komen lopend), ... nou, je kan het zo gek niet bedenken.. en het rare was dat wij er geen idee van hadden.. waar de rellen waren, waar ze precies over gingen...?

Susma, de dochter van mijn gastouders, zit in een hostel (heb ik dit al verteld?) om daar te leren voor haar examens. Blijkbaar is het daar thuis niet rustig genoeg voor. Ik had haar in ieder geval nog niet gezien, maar vrijdag zou er een ouderdag zijn op haar school, en ik moest/zou mee. (haha nee vond ik ook leuk hoor! maar er worden hier wel veel beslissingen voor mij gemaakt). Om kwart voor 11 werd ik al van mijn school gehaald, we waren daar om 11 uur en hebben vervolgens op een stoel gezeten tot half 5! Een hoop kinderen mochten een optreden doen, en Susma was als laatste.. Ik denk dat ik wel 8 dansen van meisjes in vol ornaat heb gezien.. Mooi en heel knap, maar na de eerste 3 vond ik het al wel genoeg. Nouja, dit is misschien een voorbeeld dat mensen hier genoeg tijd hebben voor vanalles.. Dan blijft het voor mij een raadsel waarom ze al om half 5 opstaan, haha, maar dat terzijde.
Vrijdagavond ben ik uit geweest met Kishan, een neef van mijn familie (er zijn hier zoveel neven en nichten! en tantes, ooms, andere familie..! Mensen uit dezelfde kaste worden ook gebombardeerd tot neef of nicht, en neven en nichten worden soms broer of zus genoemd, ik geloof als het de dochter of zoon van je broer is..? zoiets.. en sommige tantes moet je moeder noemen.. haha het is mij een raadsel!) hoe dan ook, ik ging met Kishan uit, dat was voor mij beslist, hahaha! en werd vervolgens tegen alle buurvrouwen (die dus vaak ook tantes zijn) gezegd, ik voelde me erg bepraat XD We gingen naar Lakeside, wel een verademing, want daar ben ik niet de enige blanke en word ik dus minder raar aangekeken (whahah op de school van Susma moesten we gaan staan voor het volkslied, en ik was ruim een kop groter dan de rest (echt, geen grapjes!) en blond en wit, dus IEDEREEN keek naar mij whahahaha! uit wanhoop keek ik naar de stoel voor me, alsof er iets heel fascinerends te zien was).
hmm ik dwaal af.. we gingen naar een cafe, busy bee, waar vrienden van kishan een optreden gaven, ze waren zo goed! speelden bob marley, U2, coldplay, jimmy hendrix (little wing, voor de liefhebber ;) ) En ik heb daar voor het eerst iets anders gegeten dan rijst met linzen en groenten (wat trouwens lekker is, maar als ontbijt, diner en soms tussendoor is het wel vaak hetzelfde..)

Zaterdag (gister) hadden we een picknick met een groot deel van de familie, de 6 omringende huizen zegmaar.. Picknick vind ik trouwens niet het gepaste woord.. we gingen met zakken vol rijst, veel grote pannen en groente naar het park en daar werd een vuurtje gestookt (Dat mag hier gewoon overal), en werd het eten gemaakt. T was heel leuk, gezellig gepraat met Roshni (bijna 18, overbuurmeisje) en haar broer, waarvan ik de naam even niet weet.. We gingen er om half 9 s ochtends heen en om 4 uur kwamen we weer terug. Ik ben toen jongleerballen gaan maken met Dilib, Bibas (neefje) en Diktcha, hebben we ons goed mee vermaakt, haha. s Avonds weer met alle families samen gegeten, en daarna ben ik naar mijn kamer gegaan en had ik wel even genoeg gesocialised, haha! Ik vind het heel gezellig, maar ik word wel enorm in de gaten gehouden door alle tantes en moeders en ooms enzo.. Door de ene helft word ik aangemoedigd met mijn hand (rechter!!) te eten, wat ik inmiddels kan, maar dan zegt de andere helft ineens: no, not nice, eat with spoon!... XD whahaha...

Morgen komt Lise in Pokhara aan! :) jeej :) ik heb net met Khildoz gebeld, die zei dat ze vandaag sightseeing deed, en morgen om twee uur aankomt. Ik hoop dat ze ergens in de buurt zit, dat zou gezellig zijn, maar anders heb ik een fiets en dan ben ik er ook gauw genoeg. Morgen begin ik dus ook met het nieuwe project. wel spannend, maar vooral gezellig, want er is mij verteld dat daar een engelse en een australier zitten.

Nou, ik stop er maar weer eens mee, want ik ga even die foto's proberen, en mijn mail bekijken enzo :)

mijn nepalees gaat vooruit ;) vooral de handige zin 'malai pougjo' (god mag weten hoe je dat schrijft) = 'ik heb genoeg' gebruik ik vaak :D en aan het bed ben ik al gewend. de douche gaat me nog wat slechter af, maar als het warmer wordt, wordt ook het water warmer, dus dat gaat de goede kant op. op het moment is het hier 20/25 graden en loop ik in een dun shirtje, terwijl de nepalezen zelf in jas en trui lopen.. ongelofelijk! en bijna allemaal dragen ze een muts, haha!
oh goed, ik ging dus stoppen..

suba prabat (=goede nacht : een beetje voorbarig misschien, maar ik weet even geen gepast nepali :P)
en veel liefs!

PS En mijn adres dus!

Anniek Edelbroek
Jalapa Temple house nr 42
Simalchaur Pokhara- 8
Nepal

dat zou het moeten zijn..? XD

• 25 Januari 2009 - 10:31

Bernadette:

Hallo reizigster,
    Je schrijft zoals je bent, vrolijk en levendig! Leuk om je verslagen te lezen. Ik heb een vriendin die jaren geleden 2 jaar daar geleefd heeft en vooral de onrustige, voor ons onbegrijpelijke politieke situatie, waardoor het openbare leven op de meest onverwachte momenten ineens stil ligt,
    herinner ik me van haar verhalen. Blijf zo schrijven en ik ben benieuwd naar je foto's!
    lief groetje!

• 25 Januari 2009 - 10:36

Désirée:

Hoi Anniek,wat een indrukken zeg!
    Geniet ervan, liefs dees

• 25 Januari 2009 - 10:39

Emmy:

Hee Lieve Anniek! Wauw, ik keek n kwartier geleden nog en toen stond er niks op en nu wel! Wist je trouwens dat je al meer dan 1000 pageviews hebt? Wel echt balen van je foto's, maar k denk dat ze er nog wel op staan ergens... Wat een namen en wat een nieuwe mensen allemaal trouwens! Echt heel toff. Leuk ook dat er wat meer mensen van jouw (onze!) leeftijd bijzijn, maakt t misschien wel wat makkelijker. Ik denk trouwens dat al die mensen je gewoon nog meeslepen omdat ze je alles willen laten zien, zal wel minder worden hoor! (of je went eraan, dat kan natuurlijk ook ;))
    Heel veel plezier bij je nieuwe project, slaap lekker, hier begint de dag net! (oke, voor mij dan)
    Dikke kuss, Emmy

• 25 Januari 2009 - 10:40

p.s. Wauw, de 1e foto! :D

• 25 Januari 2009 - 10:43

p.s. Wauw, de 1e foto! :D

• 25 Januari 2009 - 10:52

Anniek Edelbroek:

foto's gaan moeizaam... sorry. en foto's van de prachtige bergen komen gauw!

• 25 Januari 2009 - 11:13

Meike:

Hi there!
    Leuk om weer wat te lezen!:)
    Klinkt alsof je geen moment stil mag zitten, haha ;) Maar ook wel weer leuk dat je er zo bij betrokken wordt, zo kom je echt in het nepalise (?? XD) leven ;)
    Maar ook fijn dat je morgen weer andere mensen gaat ontmoeten, lijkt me wel gezellig.
    En het ziet er inderdaad grappig uit, jij tussen al die donkere mensen ;)
    Owja en echt leuke foto's! :)
    Haha,ben benieuwd naar je volgende verhalen en foto's:)
    Take care!
    x Meike

• 25 Januari 2009 - 11:32

Nicolette:

Ha lieve Aniek,
    wat geweldig te lezen dat je alweer aan zo'n fantastische reis begonnen bent. Dit zijn dé ervaringen van je leven, waar je geweldig veel van leert en levenservaring mee opdoet. Geniet ervan, óók van de af en toe wat minder geweldige momenten. En geloof me, die zullen er genoeg zijn (ik spreek uit ervaring). Kan me voorstellen dat het rustigere levenstempo even wennen is (moest ik destijds in Indonesie ook erg aan wennen), maar wellicht kunnen wij Nederlanders er nog wat van leren.
    Ik lees je ervaringen met plezier!
    Liefs Nicolette, je Oeganda-begeleidster ;-)

• 25 Januari 2009 - 11:34

Nicolette:

Trouwens, 11 juli ga ik ook 4 weekjes naar India en daaraan gekoppeld een paar dagen Nepal, dus dat maakt het lezen van je ervaringen nóg leuker.

• 25 Januari 2009 - 13:48

Femke:

Hoe laat ga je naar bed?
    Ik wil graag verder gaan
    met het boekje van schaap en eend alleen
    ik weet niet hoe ik verder moet tekenen ;)

kusje zusje

• 25 Januari 2009 - 15:14

Evelien:

Lieve anniek!
    Mensen, wat een mensen, en wat een namen ;) het lijkt me inderdaad wel even wennen, overal mee heen te moeten enzo. Maar zo leer je de mensen en gebruiken wel kennen natuurlijk. Erg leuk om van je te horen, ik wil je al sinds gisteren sms'en om te vragen hoe het gaat. Maar zo dus :)
    Nou, hopelijk horen we binnenkort weer meer. Doeg! xx en liefs, eef

• 25 Januari 2009 - 15:38

Mama:

Ha Kiek, wat veel allemaal. Veel plezier met Lisa en het andere project. Dan maak je ook weer andere dingen mee. We lezen hier graag je verslagen. Leuk, 'n foto waar jij ook op staat.

• 25 Januari 2009 - 17:22

Lena:

Annie! wat super leuk dat je zoveel schrijft! Echt enig om je verhalen te lezen! lekker blijven schrijven dus!!
    Liefs Lena

• 31 Januari 2009 - 19:36

Ernst:

Fly on, little wing! ;)
    Stiekem wacht ik ook nog op meer foto's, maar snap ook dat je wel andere dingen aan je hoofd hebt!

xErnst