Balou the bear in real life! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Anniek Edelbroek - WaarBenJij.nu Balou the bear in real life! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Anniek Edelbroek - WaarBenJij.nu

Balou the bear in real life!

Door: anniek

Blijf op de hoogte en volg Anniek

02 April 2009 | Nepal, Pokhara

Terwijl buiten de lucht helemaal grauw is, zit ik in het internetcafe en hoop ik met heel mijn hart dat het gaat regenen, want dat betekent dat we komende week beter uitzicht hebben en dus dat we kunnen gaan paraglyden. Suuupercool, lijkt me ongelofelijk vet! We willen allevier (de overgebleven vrijwilligers), dus ik heb goede hoop op een paar foto's ervan ;)

Jammer dat ik steeds zo lang wacht om weer iets te schrijven, want nu weet ik niet meer precies wat ik heb gedaan, twee weken geleden. In grote lijnen komt het erop neer dat we van maandag tot woensdag nu ECHT de laatste hand hebben gelegd aan het verven van de school. Steeds als we dachten klaar te zijn, kwam er weer iets, maar nu we ook de palen hebben geschilderd en rosanne de nationale tekens op de muur heeft gemaakt (de koe, rhodondendron, de kleur rood en een raar soort vogel), is het echt af. Deze week maandag, disndag en vandaag zijn we nog bezig geweest met het opknappen van het straatkinderenproject. Twee dagen met zn vieren geverfd en vandaag zeil gelegd (op maat gesneden, lijm eronder, en steeds maar vegen, want waar het stof vandaan komt is ons een raadsel, maar je draait je nog niet om of het ligt er alweer!) Door de vader van het project waren we gewaarschuwd om voorzichtig te zijn met de lijm, want veel jongens daar hebben in t verleden lijm gesnuifd, dus we zorgden dat ze weg waren om te voetballen terwijl wij plakten. Het viel te verwachten, maar het was toch wel heel triest om te zien, dat de jongens bij het terugkomen gelijk om het lokaal heenstonden om het kleine beetje lijm dat ze konden ruiken, meteen op te snuiven. Een van de jongens 'hielp' mee door de lijmpot aan te geven, maar ondertussen stak hij toch stiekem even zijn vinger erin en hield die onder zijn neus. Onvoorzichtig van ons, maar vooral stom dat we zo voorzichtig moeten zijn...

Vorige week donderdag zijn we met zn vieren naar Chitwan (het wilde-dierenpark) geweest! Het was zo geweldig! Hoewel we natuurlijk hier in nepal zijn voor onszelf, was het wel heel chill om echt even weg te zijn. Luxe hotel (met warme douche en ventilator) en echt toeristisch wilde dieren bekijken. Het is wel een beetje raar dat je ineens toerist uithangt, terwijl je er eigenlijk bent voor vrijwilligerswerk, maar na 6 weken schilderen vonden we dat het wel even mocht.
Donderdag om half 6 op en we kwamen na 7 uur in de bus in Chitwan aan, gelukkig zonder enige moeite. We konden eerder niet gaan door rellen en allemaal opschudding in het zuiden van het land, maar het was even rustig (inmiddels zijn er weer rellen, ditmaal over de olie en benzine.. om gek van te worden). Die avond hadden we alleen een korte wandeling waar we vlinders zagen en het verblijf van de olifanten, plus nog een bezoek aan de lokale bevolking. Vrijdagochtend weer in alle vroegte (half 6) op, om op kanosafari te gaan. Met zn achten zaten we in een kano en terwijl we over de Raptirivier dreven, zagen we tot twee keer toe een krokodil, van de ongevaarlijke soort. (er zijn in chitwan gevaarlijke en ongevaarlijke soorten, ik wist de namen, maar nu niet meer, haha) Ook zagen we een maribu (grote vogel) en heel veel kleine, erg mooie vogeltjes. Terug wandelden we drie kwartier door de jungle. Voordat we gingen, moesten we luisteren naar een praatje voor onze veiligheid, over wat we moesten doen als we een beer, neushoorn of tijger zouden tegenkomen. Ongelofelijk, dat je daar wandelt in de wetenschap dat die dieren daar ook gewoon zijn! Tijdens de wandeling zagen we veel verse neushoornpoep, een aantal keer krassen in de boom van een tijger en ook pootafdrukken, maar of die echt waren, weten we niet zeker. Stiekem denken we dat er elke ochtend een gozer voor de toeristen uitloopt, die met een stempel de voetafdrukken zet, haha. Toch vetspeciaal! Wat we tijdens deze wandeling wel zagen, waren veel apen (twee soorten), een pauw en bijzondere vogels. Het klinkt misschien een beetje minimaal, maar het was echt wel speciaal om daar te lopen. Dat die tijgers er wel echt zijn, is namelijk een feit.
Rond twaalf uur hadden we een van de geweldigste dingen ooit gedaan: op de rug van een olifant zitten, terwijl hij zich wast! Oh mijn god, dat was zo cool! alleen het aanraken van zo'n beest is al geweldig, maar dat water dat hij over zich heensproeit en alles..! Dat moet je echt een keertje doen, als je de kans krijgt..
's Middags, na de lunch, gingen we op jeepsafari, waarin we beloofd waren nog meer dieren te zien. Na twee uur rijden hadden we slechts aapjes en vlinders en een hert gezien. Toen we bij het krokodillenopvangcentrum kwamen, waren we het er net overeens dat het niet uitmaakte, want het rijden in de jeep was heerlijk en het avontuur alleen al geweldig! Alsof onze gedachten werden beloond, zagen we op de terugweg ineens wel een hoop dieren: twee neushoorns (in de verte, dat wel) en een stuk of 4 gevaarlijke krokodillen, plus nog een aantal apen en pauwen en een maribu. Plotseling, toen we dachten het nu echt wel gezien te hebben, reden we op 6 meter afstand van een lippenbeer! Wajoooo! Zo'n beer heet trouwens balou in het Nepalees, wat geweldig is, omdat het dezelfde beer blijkt te zijn als Balou de beer van het jungle book. Maar goed, stel je voor, op 6 meter afstand van een beer, en niet in de bosjes, maar recht op ons pad. Prachtig. Alsof het al niet genoeg was, zagen we nog 3 bisons en net voor het einde nog een lippenbeer. Onze gids, de schat, bleef maar zeggen: two slothbears, we're so lucky!!
Zaterdagochtend moesten we nog vroeger op, om om 6 uur op de olifant te zitten voor een junglesafari. De olifant, waar we met zn vieren opzaten, baande zich een weg recht door het bos en omdat het een olifant was, waren de andere dieren niet bang en liepen ze dus niet weg. Zo zagen we wel 20 herten op minder dan twee meter afstand, plus nog een aantal wilde zwijnen (maar ja, daar hebben we in nederland een overschot van, toch?) en een enorme, maar prachtige spin. We waren ook twee neushoorns op het spoor, maar door het tijdgebrek hebben we ze niet gezien.
Volgens mij vergeet ik nu nog een aantal dieren of dingen te vertellen, maar daar kom ik nog wel eens achter. Het was in ieder geval echt tof.

Oh, nog even twee korte verhalen die ik jullie niet wil vergeten te vertellen.
Ten eerste: mijn haar is geknipt, weer helemaal kort, maar de manier waarop was echt lachwekkend. De kapster was nog geen minuut met mij bezig, toen er een volgende klant kwam, die vroeg hoe lang het nog zou duren. 'ah, ten mintues only' whaha wat? dat is kort! het ging ook echt met een soort heggenschaar en weinig subtiel. Toen ze na tien minuten met mij klaar was, pakte ze twee plukjes naast mijn oren om te kijken of ze gelijk waren. Het scheelde zeker twee centimeter en dit is niet overdreven, ik heb het namelijk later zelf bijgeknipt. Met een goedkeurend knikje, zei ze namelijk: 'Finished' Whahahah hoe geweldig, het bewijs van 'unfinished' had ze in haar handen! Hihi, gelukkig krult mijn haar, anders zou ik waarschijnlijk minder hard lachen op t moment..
Toen kwam ik thuis, kreeg ik dal bath (waar ik echt enorm aan gehecht ben geraakt, hoe raar het ook mag zijn, aangezien ik het alleen maar krijg) met 'spinach'. Ze noemen hier alles 'spinach', zolang het maar groene bladeren zijn. Tot nu toe heb ik 1 keer iets gehad dat als spinazie smaakte, meestal is het een beetje bitter, andijvieachtig, of soms nog anders. wel lekker, in ieder geval! hoe dan ook, mijn gastvader legde uit: this spinach is like a mirracle! We never plant it, but after rain it suddenly comes out of the ground, so that we can eat it! Isn't it special? Hahahahah ik wist het bij een instemmend knikje te houden, in plaats van te zeggen 'ja, in nederland noemen we dat onkruid'. Hihi, heerlijk!

Nou, ik ga op huis aan voor dal bath. Onderweg koop ik misschien mango, want het mangoseizoen komt eraan! Ze zijn kleiner, geler en iets zuurder, maar mango is mango, en dus goddelijk! Op t moment kosten ze een euro per kilo, binnenkort zal dat misschien de helft zijn! :D

Het is trouwens al 2 april! Over twee maanden heb ik alweer een nacht thuis geslapen! Ongelofelijk..

Veel liefs! en alvast een fijne palmpasen! we gaan met de weeskinderen palmpasenstokken knutselen ^^

  • 02 April 2009 - 11:42

    Mama:

    Kijk in vredesnaam uit met dat idiote para-gliden. Ben ècht bezorgd.
    Verder een geweldig verhaal. Doe je voorzichtig Anniek? Marlies komt over 2 1/2 week thuis. We halen haar op in Brussel.

  • 02 April 2009 - 11:47

    Ernst:

    whaha, dan zeg je dat over de kapper, maar jouw manier van denken is niet minder subtiel xD 'ja, in nederland noemen we dat onkruid' en de vlinders in 'slechts aapjes en vlinders en een hert gezien' maakt ook een hoop goed! Heel veel plezier nog daaro, en stiekem wacht men toch nog wel een beetje op meer foto's! ;)

    xErnst

  • 02 April 2009 - 12:25

    Els:

    O Anniek je kunt zeker ook nog schrijfster worden!! Alsof ik het life meemaak! Geweldig. Zet je ook een foto van je haar op de site, ik ben wel benieuwd. Kijk tegen de tijd dat je thuis komt, is het al weer lang, dus...
    Trouwens, wat deed die beer? Was tie bang van jullie? Nog iets, die ene kaart die wel aangekomen is, wat voor adres hebben we daar gebruikt? Want alles wat daarna verstuurd is (OOk door m'n ouders) heb je dus nog niet. Maar volgens mij heb je later een ander adres doorgegeven en zijn we dat toen gaan gebruiken. Weet jij nog wat de eerst was?
    Heel veel liefs,
    Els

  • 02 April 2009 - 13:58

    Evelien:

    Zussie! wat leuk allemaal! echt gaaf :D ook dat paragliden! maar kijk in vredesnaam uit met die idioterie (hè mam ;)) Ik wil wel een foto van je verknipte kop zien! Nou, geniet van alles en we horen vast weer snel van elkaar. Ik ga nu weer aan m'n eindwerkstuk... nog een weekje de tijd. Groetjes en liefs, ook van Anna, Eef xxxxx

  • 02 April 2009 - 16:52

    Marlies:

    joo anniekje! het klinkt wel super, paragliden! krijg je dan iemand op je rug die er een beetje verstand van heeft? je hoeft dat ding toch niet helemaal zelf te besturen? Eetse met de dal bath, ik ga weer aan de tortillas straks (die ben ik ook echt gaan waarderen, terwijl ik ze in het begin niet zo bijzonder vond). kussen! Zus :) PS: ik ben benieuwd naar je haaaar! straks kom je terug als kapster...

  • 02 April 2009 - 18:06

    Papa:

    Nou, nou Kiki, het is me allemaal wat. Super dat je even tijd genomen hebt om zulke bijzondere dingen te gaan doen. Wij zien die beesten alleen achter een hek in de dierentuin of op t.v. en jij kan ze bijna aanraken! Moet vast heel geweldig zijn. Dat paragliden ga ik niet meer doen, maar ik weet als geen ander hoe leuk vliegen is op een andere manier dan in zo'n enorm vliegtuig. Een èchte vliegervaring zal dat worden, één met de elementen zal ik maar zeggen. Gewoon doen, niet vanuit angst leven, dat heb jij ondertussen wel bewezen! Geniet er nog ebven van dat je in zo'n avontuurlijke omgeving mag vertoeven. We houden van je! xxx Papa.

  • 02 April 2009 - 20:09

    Lida:

    ha Lieverd!
    Geweldig verhaal!!!!Heb nog steeds tranen over me wangen lopen van het lachen:P.
    Helemaal weer kort!!!! Dat groeit wel weer voordat je terug bent. Hahahahaha....
    Maar te gek dat je toch ook dingen ziet en meemaakt die je niet zo heel snel zou doen hier. Paraglyden???Doe maar extreem!!!!Maar je ma heeft wel gelijk, doe voorzichtig!!!!Maar geniet er van.
    Heel veel liefs
    x Li

  • 04 April 2009 - 02:52

    Anniek:

    Whahahah wat zijn jullie toch schatten, dat paraglyden is eigenlijk tandemglyden, wat betekent dat ik helemaal niks hoef te doen behalve een afzetje en genieten, verder zit er zo'n gozer achter me die bestuurt ;)
    verder, ik wil graag de foto's erop zetten, maar duurt steeds zo lang. ik ga nog beter mijn best doen dit keer ;)
    xx!

    ps: die post: kut. mijn oude adres was:
    family Giri
    Anniek Edelbroek
    Jalapa Temple, house nr 42
    Simalchaur, Pokhara-8
    Nepal

    de nieuwe, betere, is:
    Alka Guest House
    Anniek Edelbroek
    PO Box 123
    Lake Side, Pokhara-6
    Nepal

    maar beiden werken blijkbaar niet meer, want naar het 'oude' is ook al 4 weken iets onderweg en nog steeds niet aangekomen..

  • 04 April 2009 - 13:36

    Stefan:

    Hee Anniek!

    Hier je neef Stefan. Ik volg al een tijd je verhalen en het blijft elke keer weer een belevenis om ze te lezen. Ontzettend veel plezier met het paragliden! And keep up the good work!

    Groet, Stefan

  • 05 April 2009 - 09:33

    Free:

    Heey anniek!
    Wat een gewelig verhaal weer! je schrijft zo levendig, echt leuk! Lijkt me super om zulke dieren in real life te zien!
    Ik zal ook maar even mijn bezorgdheid uitspreken over het paragliden..;)Kijk ajb uit voor rotsen in de buurt en let op de windrichting! Maar geniet er vooral van, natuurlijk!:D
    xxx

  • 12 April 2009 - 15:55

    Marlies:

    Joo sissie! Super dat jullie het gedaan hebben, het paragliden! mama vertelde me er al van :) En je haar ziet er goed uit! Ik vind het heel leuk! nu ga ik je knutselfoto's bekijken. kusjes, zus :)

  • 12 April 2009 - 15:59

    Marlies:

    Nog even... hebben jullie oranje pakkies gekregen? :D en het ziet er geweldig uit, die kinderen met palmpasenstokken! Hier was goede vrijdag het grote feest, nu is het bijna back to normal. Gelukkig. Ik kon niet eens op internet gisteren en eergisteren! hoe is het nu verder met het knutselen? heel veel liefs, marlies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anniek

Deze blog is bedoeld om familie, vrienden en anderszins geintereseerden op de hoogte te houden van mijn reizen en daarnaast mijzelf de gebeurtenissen te helpen herinneren.

Actief sinds 21 Okt. 2008
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 15834

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2015 - 17 Mei 2016

Wereldreis Australie, Nieuw Zeeland, Azie

15 Januari 2009 - 01 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: