jarig in het zonnetje en schaduw door corruptie - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Anniek Edelbroek - WaarBenJij.nu jarig in het zonnetje en schaduw door corruptie - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Anniek Edelbroek - WaarBenJij.nu

jarig in het zonnetje en schaduw door corruptie

Door: anniek

Blijf op de hoogte en volg Anniek

07 Februari 2009 | Nepal, Pokhara

Jarenlang heb ik geroepen dat het veel fijner zou zijn om in de lente of zomer jarig te zijn, maar dat blijkt helemaal niet nodig als je graag zon wil op je verjaardag. 't Was donderdag heerlijk weer, maar mijn rokje (tot op mijn knieen) mocht ik niet aan. Toen ik het even navroeg, in verband met alle blikken, kreeg ik te horen: 'that's indeed too short' :|

Hmm om een of andere reden voel ik dat het vandaag geen heel uitgebreid verhaal gaat worden, maar dat is misschien wel goed voor de verandering. Woensdagavond/nacht werd ik al gebeld door mama en Bart, om 5 uur 's ochtends door Marlies uit Guatamala (waar het toen 5 uur s middags 4 februari was, denk ik? haha geweldig!), rond een uur of 12 door papa en Els, ik kreeg nog smsjes en mailtjes, cadeautjes die ik had meegenomen in mijn tas, dus de felicitaties uit Nederland hoefde ik helemaal niet mis te lopen. Ik heb me de hele dag heel goed vermaakt, gelukkig, maar 's avonds laat vond ik het toch wel even raar om zo ver van huis jarig te zijn, voor het eerst in mijn leven.

's Ochtends vroeg een heerlijk ontbijt met omelet! en daarna naar het Centrum voor werkende kinderen. Dat is trouwens nog steeds erg lastig, want ze hebben echt allemaal een ander niveau, en veel kunnen het hele alfabet opschrijven en opdreunen, maar als je een letter aanwijst, hebben ze geen idee welke het is, zonder eerst het hele alfabet weer te noemen en te schrijven. Als ze dit soms wel weten, kunnen ze nog geen woorden maken, want CAT wordt dan: kie ee tie. 't Is natuurlijk hartstikke stom dat ze de letters zo leren als in het alfabet, want een klank van een letter is veel essentieler dan hoe het wordt uitgesproken als je het spelt, zeg maar.. kortom, ik ben het nog niet helemaal eens met de methode hierzo, misschien is het te veel gevraagd om dat helemaal te veranderen, ... tja, ik weet het nog even niet.
Hoe dan ook, daar hebben we donderdag eigenlijk vrij weinig mee gedaan, want ze kregen snoepjes van mij (en ik vervolgens van hun, toen verteld werd dat ik jarig was. god, wat stom, gingen een aantal hun snoepjes aan mij geven, terwijl zij het veel beter kunnen gebruiken. maar ja, weigeren kan eigelijk ook niet, en het was superlief natuurlijk) en we deden spelletjes. Ballontrappertje, dirigentje, moordenaartje.. je kent ze wel. Vervolgens nog even kort les gegeven en toen kwam mijn gastvader mij ophalen om een curta (jurkachtig met broek en sjaal) te laten maken; leek me wel grappig voor de gelegenheid. Daarna nog een taart laten maken voor de hele buurt zo ongeveer (35 personen), want alleen de buren en een aantal vrijwilligers kwamen, maar die zouden ook allemaal taart mee naar huis krijgen. (Hihi, het idee dat je in Nederland 5 taarten zou kopen omdat de buren van de mensen die komen dan ook taart zouden kunnen eten vond ik wel lachwekkend). Toen weer terug naar het centrum, nog even lesgegeven en spelletjes gespeeld met de tweede lading kids, en toen naar huis. De jurk was inmiddels klaar en de taart ook (we gingen om 12 uur bestellen en 4 uur later konden we beiden ophalen). Hup, jurk aan (raar model broek! XD) en toen kwamen Hans, Bas, Lise en Barbara al. Daar kreeg ik nog allemaal cadeaus van: armbandje, opschrijfboek met vulpotlood en van Lise een ingelijste foto van ons op de Sarangkot; leuk leuk!) Na een tijdje was de hele familie aanwezig en gingen de kaarsjes aan. Daarna kreeg ik van elk familielid (in de volgorde: moeder, vader, Binay, Nabin, Susma) een rijsttika om mijn kop, het plakkaat werd steeds groter en viel er uiteindelijk ook af, haha, net naast de taart. Ook nog cadeaus: oorbellen, armbandje, een Nepalees echtpaar (schattig, maar groot! hoe ga ik dat ooit mee terugnemen?), een glazen bolletje met nog een echtpaar (hints? :P). Vervolgens kreeg iedereen van mij nog een cadeau, maar ik heb echt geen idee of ik dat een beetje goed heb gedaan, want daar heb ik niets over gehoord. Ik heb wel begrepen dat het niet de gewoonte is om te bedanken als je een cadeau krijgt, maar was toch even raar, haha. Toen mocht ik de taart aansnijden, jammer van hoe prachtig hij eruit zag! De smaak was.. anders dan anders, maar wel lekker eigenlijk. 'n Beetje een schuimige boter met een niet zo zoete cake. Grappig om een keer mee te maken, maar ik ben toch meer gehecht aan de taart van thuis ;)
oh ik had trouwens nog armbanden gekregen van Urmila (buurvrouw, ook van mijn project), die zijn hier zo klein dat ze over mijn hand werden geschoven tot die helemaal rood was, volgens mij duurde het zo een kwartier of zoiets. hahahaha die krijg ik noooooit meer af.

Woensdag (hmm ik ga terug in de tijd) hadden we even een korte bijeenkomst waarin bleek dat ons contactpersoon Dambar een vieze oplichter is. Sorry dat ik het zo breng, maar ik ben best een beetje boos op hem. Hij beurt officieel al een derde van ons geld, gewoon door contactpersoon te zijn, maar nu blijkt dat hij de gastgezinnen slechts de helft van het geld gaf, en als ze niet akkoord zouden gaan, zouden er helemaal geen vrijwilligers meer komen, zo dreigde hij. Dat is eindelijk aan het licht gekomen (veel gastgezinnen waren dus te bang er iets over te zeggen, maar uiteindelijk toch gelukt) en die Dambar is ontslagen, maar het is nu niet helemaal opgelost, want hij heeft alsnog dus al het geld zelf gehouden. Wij kunnen daar ook niks aan doen, maar ik vind het zo rot voor de familie (die zelf wel zo stom geweest is om te tekenen voor slechts de helft..) Bovendien komen er nu voorlopig geen vrijwilligers meer, en aangezien ik hier 4 maanden zou zitten en de rest maar 2, ben ik de laatste maand helemaal alleen op de projecten en alleen als vrijwilliger in Pokhara. Dat vind ik wel een beetje shittie.. Rosanne heeft echter al gevraagd of ik anders mee zou willen met haar te trekken, de Annapurnatrek (drie weken!), en dat lijkt me wel cooool. Ik heb helemaal geen ervaring, maar kom op, als je iets wil, dan kan het..! :D Daarom heb ik bergschoenen gekocht, wel vrij lelijk, maar misschien geldt voor bergschoenen: hoe lelijker, hoe beter. Ik hoop het :)

Vrijdagnacht in Lakeside gegeten en blijven slapen, vannochtend mijn eerste echte straal water in drie weken, en hij werd na een tijdje ook nog warm! Ik kon mijn geluk niet op :D Morgen gaan Rosanne, Lise, Bas en ik (de 'jonge kern', 18-20 jaar) een rondje om het Phewalake lopen, dat zou nog wel eens vies tegen kunnen vallen, want het meer is enorm, maar we gaan het zien. Woensdag gaat Didier weg (ik en Didier hebben gister een stuk of 8 gieren gezien! Echte echte gieren! Enorm groot, supermooi!); dan zijn we nog met 8. Ik vind het wel raar, hoor, dat ik nu dus iedereen moet gaan zien vertrekken en niemand meer ga zien komen uit Nederland. Aan de andere kant wil ik nog niet denken aan weggaan, ookal mis ik jullie soms wel heel erg, maar er is hier nog een hoop te doen. Mama's school gaat misschien geld inzamelen, en op het moment kijk ik waar ze dat het beste kunnen gebruiken. Iedereen kan hier geld gebruiken, dus het zal een kwestie zijn van prioriteiten, denk ik. Ik wil er in ieder geval zeker van zijn dat het goed terecht komt, en niet tweederde blijft hangen bij zo'n rotman als Dambar. hehe..

Ik probeer wat foto's van mijn verjaardag te zetten op de site of picasa.
Hoe is het daar in Nederland? Zijn er nog dingen gebeurd die ik wil of moet weten? Nieuws komt hier echt niet door..

Heel veel liefs! en bedankt voor alle felicitaties, heel lief van iedereen!

  • 07 Februari 2009 - 09:21

    Papa:

    Hoi Kiki,

    ik ben misschien wel de eerste die reageert vandaag, ook wel eens leuk. Nou, weer een mooi verhaal, en niet echt kort. Voor ons was het ook wel gek; een jarig kind, zo ver weg en jouw verjaardag lag over twee dagen van ons verdeeld. Typisch gevoel kan ik je zeggen. We hebben ook nog gedacht om toch maar taart te gaan eten. Het is er nog niet van gekomen. Ik snap dat hele verhaal van Dambar en je gevoel dat je alleen iedereen ziet gáán. Gelukkig gaat dat geleidelijk en dat went misschien. Die optie van rondtrekken lijkt me ook wel wat, als je maar samen bent met anderen. Nou Anniek, ik wens je veel succes met al je bezigheden. Carry on!!

  • 07 Februari 2009 - 09:51

    Hanna:

    Ik had al een poosje niet meer gereageerd op je verhalen xD Sorry daarvoor.
    Maar eerst: GEFELICITEERD. Waarschijnlijk is ietsje te laat, met de tijdzones enzo xD.

    Van wat ik gezien heb in de fotoboekslideshow naast je bericht zijn de kindjes daar zo snoezig!
    Ga zo alle foto's nog beter bekijken.

    Wel heftig, als blijkt dat je contactpersoon corrupt is. Snap ook helemaal dat je boos op hem bent ;)

    Maar ik ga stoppen, geloof dat de reactie een beetje lang word. xD
    X Hanna

  • 07 Februari 2009 - 09:52

    Femke & Bart:

    heey anniek

    leuk dat je een fijne verjaardag had. Was de taart lekker? jammer dat er geen nieuwe mensen uit nederland komen.

    xxx femke en bart:D

  • 07 Februari 2009 - 11:47

    Bernadette:

    Nog van harte gefeliciteerd!!!!!
    Enne, bergschoenen zijn gewoon lelijk!!!

  • 07 Februari 2009 - 16:53

    Els:

    Hoi lieverd,
    Wat fijn zoals je je verjaardag hebt kunnen vieren. Ik vind je curta heel erg leuk. Ja heel erg indiaas. De taart bevat vast enkele kruiden die wij normaal gesproken niet in een zoete taart gooien. Die "thuistaart" hou je tegoed hoor, ook al noemen we hem dan "welkomstaart".Hoe zit het nu precies met die Dambar; is hij opgepakt of is hij gevlucht? Dat is natuurlijk wel bepalend of mensen nog wat van hun geld zien.
    Ja, ik kan me voorstellen dat je het een lastig idee vindt om iedereen te zien vertrekken. Denk er maar niet teveel over na; wacht maar af hoe je het tegen die tijd beleefd (je bent dan helemaal ingeburgerd) en anders zijn er ook weer keuzes te maken waar je je dan weer goed bij voelt.
    Anniek, geniet er maar lekker van.

    Veel liefs, Els

  • 07 Februari 2009 - 20:09

    Marlies:

    Lieve Anniekje,

    joehoe! lang leve het internet :) Het klinkt wel echt als een feest, je verjaardag, al was het zeker wat anders dan je gewend bent. Ga je de curta (?) aantrekken als je thuiskomt? :D Klinkt goed, die Annapurnatrek! En je hebt al schoenen ;) ik had vandaag ook een soort 'trek' (slechts één dag), een vulkaan op. Het was best pittig, maar ook super! Tot snel!

    heel veel kussen, Marlies

  • 07 Februari 2009 - 21:28

    Lida:

    Lieffie!
    Wat is je haar gegroeid zeg:P!(Sorry zag net de foto hierboven)
    Leuke outfit ook, lief dat ze dat speciaal voor je hebben laten maken.
    Wat je zei over die Dambar is echt te zacht uitgedrukt, maar in derde wereld landen zet iedereen iedereen altijd af. Maakt niet uit of het je buurman of je broer is. That's the way of life there.
    Je komt die maanden wel door joh. Je hebt het daar nu zo druk dat je de tijd echt ziet vliegen. en voor je het weet vlieg jij ook naar nederland. Je zit er alweer bijna een maand!
    Heel tof dat je gaat rondtrekken!!! Ik hoop dat je spannende avonturen gaat beleven.
    Ik mis je lief!
    Dikke knuffel en zoen(K)(L)

  • 08 Februari 2009 - 14:37

    Johanvdt@hotmail.com:

    ja anniek ,ze zijn allemaal rueze aardig maar sommigen zijn alleen op je geld uit, goed dat hij nou ontmaskerd is, nog veel plezier en tot schrijvens

  • 08 Februari 2009 - 19:55

    Désirée En Mama:

    Lieve Anniek,
    'n Verjaardag om niet snel te vergeten. Fijn dat je zoveel lieve mensen om je heen hebt. Diegenen met verkeerde intenties moet je maar snel achter je laten.
    Er komen vast nog veel leuke dingen op je pad.

  • 08 Februari 2009 - 19:57

    Désirée En Mama:

    Natuurlijk een dikke kus van ons.

  • 09 Februari 2009 - 05:07

    Anniek:

    hihi nee, ik zie er nou ook weer niet zo erg tegenop hoor :D het is even anders dan verwacht, maar wordt natuurlijk prima!
    Dambar is niet opgepakt en ook niet gevlucht, hij loopt hier vrolijk rond en veel families doen nog net alsof hij hun vriend is. mijn gastvader heeft nog 2000 euro aan hem uitgeleend, en moet hem bijvoorbeeld daarvoor te vriend houden. zo hebben al die families wat. slimme man, die dambar. en wat een ass..

  • 09 Februari 2009 - 12:24

    Els:

    Hee Anniek, wat een leuke foto's! Je ziet er stralend uit! En leuk die foto van het mens erger je niet. Vinden ze het een leuk spel?

    Liefs, Els

  • 09 Februari 2009 - 15:13

    Gerard:

    hee anniek,

    alsnog van harte en leuk te horen dat het je goed gaat en dat je het naar je zin hebt.
    leuk met al die kids en maak er verder nog wat moois van..
    take care he...

    knuffel,

    gerard

  • 09 Februari 2009 - 20:58

    Paula :

    Ha Anniek,

    Hartelijk gefeliciteerd nog, met je verjaardag!
    Prachtig om al je verhalen te lezen. Wat een energie en enthousiasme heb jij om je weg te vinden in al die vreemde situaties.
    En bergschoenen koop je inderdaad niet voor het mooi, maar ga vooral die trektocht maken!

    Veel liefs, Paula

  • 11 Februari 2009 - 03:57

    Anniek:

    mens erger je niet vinden ze heeeel leuk, ze blijven ernaar vragen, maar helaas moet ik het steeds mee terugnemen en goed in de gaten houden of ze niet dingen in hun broekzak stoppen,want daar hebben een aantal nogal een handje van ;)

  • 11 Februari 2009 - 08:05

    Mama:

    Lieve Kiek,

    Heb je een meil gestuurd over het project. Zal ze hier op school enthousiast maken.

  • 20 Februari 2009 - 10:28

    Debbie:

    Hee anniek!
    Ik heb nog helemaal niks van me laten horen, maar echt super mooi dat je dit weer mag meemaken! Ik ben zeker wel een beetje jaloers op je hoor! Ik volg al je verhalen! Maak er nog een mooie tijd van en zet vooral veel verhalen en foto's op internet! Want dat vind ik erg leuk om te volgen!
    xx Debbie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anniek

Deze blog is bedoeld om familie, vrienden en anderszins geintereseerden op de hoogte te houden van mijn reizen en daarnaast mijzelf de gebeurtenissen te helpen herinneren.

Actief sinds 21 Okt. 2008
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 15798

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2015 - 17 Mei 2016

Wereldreis Australie, Nieuw Zeeland, Azie

15 Januari 2009 - 01 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: